Framåt eller bakåt – inlägg i barnvagnsproblematiken

April 11, 2011 § 4 Comments

Vad som gagnar barnet bäst, beror på åldern:

 

Upp till 1 års ålder vill barn se sin mamma / pappa och genom ansiktsuttryck hålla kontakt. Korta glimtar av  storstadens förvirrande myller måste bekräftas av den vuxnes lugnande leende.

 

Mellan 1 och 2-års ålder kan nyfikna/djärva barn sitta framåtvända MEN täta samtal med föräldern behövs för att kunna förstå yttre händelser och behålla lugnet inombords.

 

3-åringen i barnvagnen njuter av ett bekvämt färdsätt och lär genom att iakttaga. Barnet kan också tala tillräckligt högt – även sittande framåt – för att konversera med den vuxne.

 

”Framåt-bakåt-vändheten” blir också ett test på barnets utvecklingsålder och i viss mån personlighet. Den bör varieras med omgivningens karaktär. Under en promenad i Stockholm kan då kanske barnet ha ögonkontakt på Kungsgatan och sitta framåt vänd längs Årstaviken.

 

Protesterna kring hur jobbigt det är att vända sittdynan kan besvaras med: konstruera då en barnvänlig vagn och sätt barnets bästa före …

 


§ 4 Responses to Framåt eller bakåt – inlägg i barnvagnsproblematiken

  • Clara says:

    Jag tror ni har helt rätt i det ni skriver. Kul att ni hittade till min blogg och det jag skrivit om saken.
    /clara

  • Hej Maria!

    Du har alldeles rätt – ju mindre barnet är, desto mer närhet och ögonkontakt behöver barnet. Ålder och mognad avgör i det individuella fallet. Som förälder kan man pröva själv – se (och hör!) hur barnet reagerar. Ytterst handlar det om när barnet är redo att separeras från föräldern.

    Med vänliga hälsningar
    Hans

  • Nu fick jag bekräftat det som jag alltid har trott att små barn ska kunna ha ögonkontakt med föraren av barnvagnen. Skulle tro att det är viktigare än vad många tror…

  • Clairy says:

    Hej!
    Jag är så bekymrad för min femåring. Nästan jämt är han bråkig och besvärlig och gör inte som jag säger till. Det här gör att vi bråkar mycket och jag har så dåligt samvete. Har du några tips?
    Hälsningar
    Clairy

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Framåt eller bakåt – inlägg i barnvagnsproblematiken at Lyckliga Barn.

meta

