Tillbaka till samarbete

December 9, 2011 § 2 Comments

När barnet ‘olyder’ behöver  den vuxne öka spontankontakten tills barnet samarbetar, igen. Barnets naturliga läge är samarbete och med ett ökat positivt bemötande återgår barnet till detta.

Olydnad och trots är en demonstration från barnets sida – barnets sätt att säga att det behöver mer kärlek och bekräftelse. Det är viktigt att komma ihåg att det är barnets uppfattning och upplevelse vi talar om här – vi som vuxna kanske inte ser att vi ägnar barnet för lite uppmärksamhet. Situationer och sammanhang kan förändra barnets upplevelse – även om vi inte har förändrat vårt sätt att bemöta barnet.

Ibland behöver barnet mer.

Hälsar Hans

§ 2 Responses to Tillbaka till samarbete

  • Mia says:

    Spännande blogg, intressant läsning som man kan återkoppla även till de större “barnen” (ungodmarna) tror jag 😀

    Har själv bonusbarn sen den yngste var 10 år, han är Autist och hans äldsta syster har spektrat Aspbergers syndrom – för mig en lärorik resa, inte bara med andras barn utan också med barn/ungdomar med alldeles särskilt speciella behov – ser fram emot att lära mer, är aldrig fullärd hoppas jag.

    Trevlig helg till dig!

  • Michal Tomczak says:

    Hej Hans! Vill också berömma dig för en intressant läsning. Jag heter Michal och är 28 år, vi träffades på Karolinska sjukhuset i början av december. Låg vid sängen brevid 🙂
    Det är inom kort dags för mig att planera inför papparollen, och då kom jag på din blogg 🙂
    Tack! Det kommer att bli en intressant läsning 🙂

    God jul vill jag önska dig!

    Vänliga hälsningar
    Michal

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Tillbaka till samarbete at Lyckliga Barn.

meta

